Labels

Insight 01 Jan 2017

Dear All,

Starting from 01 Jan 2017, I will write both in English and Indonesian and I try not to long on my single post.
Scroll down for English text.
I hope this will be easier for some people that reading easier in English and on the other hand, I can practicing my English to get better! Win-win solution, huh? :)



Hari ini adalah hari baru di tahun 2017 dan ya, hari ini adalah hari yang tidak terduga.
Ralat, bukan harinya yang tidak terduga, tapi apa yang terjadi di hari ini lah yang tidak terduga. Hoho.

Well, kemarin malam kebanyakan orang pastinya merayakan pergantian tahun dengan gegap gempita suasana malam pergantian tahun yang identik dengan kembang api, bakar-bakaran makanan, dan semua dilakukan bersama-sama alias rame-rame.

Kalau saya?

Hm. Seperti di postingan saya semalam, saya di rumah saja, di kamar menonton tv lalu sekitar jam 10 saya matikan tv.

Saya mulai membaca renungan yang SEHARUSNYA saya mulai dari tanggal 28 Desember. Hoho.
Lalu saya mencoba untuk mendapat ketenangan untuk lebih khusyuk dalam berdoa dan ya, sesuai dugaan Anda, ya pasti susah mau berdoa dengan suasana tenang di malam pergantian tahun. Hahaha.
Anak - anak bermain kembang api di sekitar rumah. Jadi ya, sebisa saya berkonsentrasi saja untuk berdoa. Saya tanya Tuhan, apa yang mau Dia ajarkan untuk saya di tahun 2017 ini? Apa yang akan saya pelajari sih ya?

Soalnya 2 tahun belakangan, saya mendapati bahwa bukan kebetulan, tema 1 kata untuk saya sepanjang 1 tahun itu klop loh sama tema besar gereja saya untuk sepanjang 1 tahun! Dan ini serius, tanpa dapat bocoran sebelumnya tentang tema gereja saya.

Tahun 2014 menuju 2015, yang saya dapatkan adalah "LEVEL UP", dan benar saja sepanjang 2015 tema besar gereja saya adalah "LEVEL UP".

Saya "dipaksa" untuk level up sebagai seorang pribadi yang lebih dewasa karena di tahun itu papa dipanggil Tuhan dan sepanjang tahun itu mama saya bolak - balik rumah sakit. Saya jadi merasa beban sebagai anak pertama itu benar - benar harus saya pikul.

Tahun 2015 menuju 2016, tema 1 kata yang saya dapat adalah "HUMBLE". Dan tema besar gereja saya sepanjang tahun adalah "BUILD" dan banyak membahas tentang building bridges. Wow. Pas bener. Gak mungkin kita bisa membangun jembatan jika tidak humble. Karena dengan arogansi yang kita bangun adalah tembok!

Nah, semalam, sebelum saya berdoa malahan saya uda dapat tema 1 kata saya.
Selagi saya membaca renungan, saya mendapat tema saya untun tahun 2017 yaitu "LOVE". Fiuh. Saya gak tau apa yang akan saya hadapi tahun ini.

Yang pasti, saya yakin bahwa masih ada hubungannya dengan "LEVEL UP" dan "HUMBLE" yang saya pelajari 2 tahun belakangan ini.

Yang saya tau, yang akan saya pelajari tahun ini adalah dasar dari segala sesuatu yaitu kasih. Semoga saja pembentukan yang akan saya alami bisa saya terima dengan baik sehingga saya bisa menjadi serupa dengan Kristus.

Karena pilihan saya hanya 2, better or bitter?

Jadi lebih baik atau malah jadi pahit?
Ya kalau disuruh pilih juga semua orang maunya jadi lebih baik dong! Hoho.

Nah, kembali ke cerita awal.

Hari ini, saya mencoba mempraktekkan kasih. Dari hal simple aja dulu, soalnya saya juga termasuk orang yang terkadang bisa cuek banget!

Hari ini saya tidak mengikuti ego saya untuk istirahat seharian. Saat tante saya ajak jalan - jalan, saya oke deh. Anggap aja kumpul keluarga versi ga komplit.
Akhirnya kita rame - rame makan di resto Laguna untuk lunch. Saya mencoba lebih friendly kepada semua tante dan om saya (biasanya saya cenderung bisu kalau lagi kumpul keluarga, percaya ga??).

Lanjut lagi para ladies jalan - jalan ke mall. Kemudian kami semua kumpul di rumah salah satu tante.
Eh dapet aja berkat, soalnya hari ini ga ada judul laper, yang ada kekenyangan euy! Trus aku dapat baju pesta dikasih sama tante aku (yipiii!!). Dan bahkan dapet lebih sih (gak perlu juga lah ya diumbar dapet apaan, hoho).

Tapi terlebih dari semua itu, yang saya dapatkan adalah perasaan yang lebih bahagia dan lebih connect dengan keluarga aku. Aku berasa relationship improved!

Ternyata memang benar, mempraktekkan kasih tidak perlu dari hal rumit.

Menjadi orang yang bersahabat dan tulus membantu juga sudah salah satu bentuk kasih. Hoho.
Tahun ini dimulai dengan manis di hari pertama. Semoga terus berlanjut manis sampai akhir tahun nanti. Dan saya yakin, berjalan bersama Tuhan, pasti akan berakhir dengan buah yang manis.

Jadi teringat sama ayat yang menyinggung tentang kasihilah sesamamu manusia sama seperti kamu mengasihi dirimu sendiri. It is so true!

Semoga bisa dipraktekkan dengan baik sepanjang tahun ini!

Sebab seluruh hukum Taurat tercakup dalam satu firman ini, yaitu: “Kasihilah sesamamu manusia seperti dirimu sendiri!”
Galatia 5:14 TB

----------------------------------***************************-----------------------------

Today is a brand new day in 2017!

And yes, what happen to me today is beyond of what I thinking. Actually, it is unpredictable, in a good way of course. :)

Last night, most people spent ther new year's eve night by watching fireworks, do some BBQ, and so on. And definitely it been doing together with family and/or with friends.

For me?

Well, like what I wrote last night, I choose to stay at home. I stayed in my room, watching TV. After 10pm, I turned off the TV and I started to read devotion that should prepare me for a whole year ahead!

It called "One Word" devotional.
And after reading a devotion (that I should be started at 28 Dec), I try to pray in silence. And yeah, it is impossible to pray in silence at new year's eve!

Kids playing with fireworks around my house. So, I do as much as I can to pray and concentrate. Hohoho.
And actually, I got my one word theme while reading the devotion. So, I got it even before I pray for specific word.

And this year's one word theme for me is "LOVE". Huft!! I willing to know what will I learned this year!

All I know that past 2 years, I use this devotion and it match with my church theme of the year and it match with what I'm facing all year!

2014/2015 new year's eve, I got "LEVEL UP", same theme with my church theme for 2015 "LEVEL UP". And that year really push me to level up as a grown-up and feels like life forced me to level up my character. 
I lost my dad that year and my mom being sick along the year. So, I feel that I should really take my responsibility as older child.

2015/2016 new year's eve, I got "HUMBLE". While my church theme is "BUILD". All the year the sermon about building bridges, building people. Well, you need to be humble in order to build a bridges between human. If arrogant shows up, you will building a wall.

So, 2016/2017 new year's eve, I got "LOVE" as my one word theme.
It will be great. I will learn the basic, which is love. And I'm quite sure that this year's lessons will be connected with what I learned this past 2 years (level up and humble).

I hope I can get through the lessons and be better, not bitter. :)
Hey, I got only 2 choices, better or bitter.

And if you ask all people around the world, people will choose to be better and not bitter.

Ok, I will give you what I learned today.

I'm not entertain my ego today to have recess all day. So, when my aunt invited me and my mom to get lunch, I said yes.
We end up to lunch at Laguna seafood restaurant. And continued by all ladies go to mall. And then end up with staying at one of my aunt's house.

Well, I got some blessing. My aunt gave me a pretty simple black backless dress. Wohooo!!
Stomach full to the fullest because we are blessed with many foods. And any other blessing  (not wise to share it all, hoho, will keep it for myself).

But, the most blessing that I have today is relationship improved with my aunts and uncles. I try to be more friendly and talk - active to them (can you believe I usually say nothing to them?)
And I feel I be more closer to them and relationship improved! I feel more joy today!

I used to think learning about love this year will be hard. But, actually, practicing love is easy. Just be more humble, be more friendly and be helpful is already an act of love toward other!

I started this year with a sweet day. Wishing it will last until end of the year.

All I know, if I walk with Jesus, everything will end well.

Love others same as you loving yourself! 

GBU


The whole law is made complete in this one command: “Love your neighbor the same as you love yourself.”
Galatians 5:14 ERV

No comments:

Post a Comment