Labels

Insight 15 Jan 2017

Start from 01 Jan 2017, I write both in English and Indonesian. Please scroll down for English. Enjoy your reading!!



Hari ini saya banyak belajar. Belajar bukan sesuatu yang baru, tapi sesuatu yang krusial dan dasar namun dengan sudut pandang yang berbeda.
Hari ini saya berkali-kali diingatkan tentang pengampunan.

Di tahun 2016, saya mengalami satu musim di mana saya sudah terlalu "kering".
Bahkan sudah beberapa tahun belakangan ini saya merasa kering.
Hati saya menjadi mati rasa rasanya. Bahkan saya tidak selalu bisa merasakan kasih Tuhan dalam hati saya. Jelas saja hal ini membuat saya kebingungan.
Dan ketika saya harus melalui masa paling kering, saya sadar, saya sudah mencapai batasan saya dan saya perlu meminta pertolongan.

Pada saat itu saya meminta pertolongan kepada ketua komsel saya. Saya akhirnya sharing dan saya dituntun untuk doa pelepasan pengampunan. Saya merasa jauh lebih baik, tapi masih sama. Saya merasa ada suatu titik hampa di hati saya. Tidak bisa diisi dengan kesenangan duniawi. Saya sadar itu adalah ruang tempat dimana seharusnya Tuhan bertahta.

Saya merasa seperti orang kebingungan yang kehilangan sesuatu tapi saya tidak menyadari apa yang hilang. Dan hari ini saya merasa mendapat jawabannya.
Khotbah hari ini menjelaskan dengan baik kenapa hati saya bisa dingin seperti ini. Bahkan saya khawatir bahwa yang mati adalah iman saya.

Lalu, sore tadi saat saya berkunjung ke rumah saudara saya, saya mendapati tante saya bulan lalu baru saja dibaptis. Yey! Surga pasti bersorak-sorai karena ada anak Tuhan yang tersesat dan sudah kembali! Dan, saat saya berbincang dengan tante saya, saya merasa diingatkan dengan kasih mula-mula. Tante saya baru menjadi orang percaya, dia sedang mengalami kasih mula-mula. Rasanya begitu simple melihat dia menjalankan iman dan keselamatannya.

Saya sedikit merasa malu karena saya yang menjadi orang Kristen lebih lama tapi rasanya saya lupa dengan hal dasar yang seperti sedang dialami oleh tante saya, yaitu kasih mula-mula.
Tante saya juga mengingatkan tentang mengampuni orang yang bersalah kepada kita. Saya juga diingatkan kembali betapa pentingnya membina hubungan yang lekat dengan Tuhan terutama dengan berdoa dan membaca firman. Bahkan tante saya menyarankan saya untuk doa novena.

Saya berfikir, Tuhan pasti sangat-sangat mengasihi saya, karena Dia mengingatkan saya bahwa saya adalah anak-Nya yang sangat dikasihi. Saya diingatkan bahwa Tuhan berkenan kepada saya dan ingin memberkati saya senantiasa. Saya hari ini diingatkan tentang pengampunan dan apa pentingnya untuk pemulihan hati saya secara pribadi.

Hanya satu kata yang terucap sepanjang hari ini, yaitu "WOW!"
Tuhan selalu bisa membuat saya berkata WOW!
Saya percaya dengan segenap hati yang saya punyai saat ini (karena belum aktif kembali sepenuhnya), bahwa Tahun ini akan sangat luar biasa dan akan terjadi banyak mukjizat. Terutama, saya yakin bahwa Tahun ini akan banyak jiwa yang dipanggil untuk kembali melekat kepada Tuhan.

Tiba - tiba saja saya teringat Yohanes 15:1-8 ketika menulis ini. Saya jadi membaca dan berpikir, marilah kita kembali melekat dan intim dengan Tuhan. Itu bukan hanya kerinduan hati kita terdalam, tapi juga kerinduan hati Tuhan. Kita tidak akan penuh jika hidup jauh dari Tuhan.
Ingat! DIA TIDAK PERNAH MENINGGALKAN ENGKAU!



Yohanes 15 : 1-8 (TB)
(1) "Akulah pokok anggur yang benar dan Bapa-Kulah pengusahanya. (2) Setiap ranting pada-Ku yang tidak berbuah, dipotong-Nya dan setiap ranting yang berbuah, dibersihkan-Nya, supaya ia lebih banyak berbuah. (3)Kamu memang sudah bersih karena firman yang telah Kukatakan kepadamu. (4)Tinggallah di dalam Aku dan Aku di dalam kamu. Sama seperti ranting tidak dapat berbuah dari dirinya sendiri, kalau ia tidak tinggal pada pokok anggur, demikian juga kamu tidak berbuah, jikalau kamu tidak tinggal di dalam Aku. (5)Akulah pokok anggur dan kamulah ranting-rantingnya. Barangsiapa tinggal di dalam Aku dan Aku di dalam dia, ia berbuah banyak, sebab di luar Aku kamu tidak dapat berbuat apa-apa. (6)Barangsiapa tidak tinggal di dalam Aku, ia dibuang ke luar seperti ranting dan menjadi kering, kemudian dikumpulkan orang dan dicampakkan ke dalam api lalu dibakar. (7)Jikalau kamu tinggal di dalam Aku dan firman-Ku tinggal di dalam kamu, mintalah apa saja yang kamu kehendaki, dan kamu akan menerimanya. (8)Dalam hal inilah Bapa-Ku dipermuliakan, yaitu jika kamu berbuah banyak dan dengan demikian kamu adalah murid-murid-Ku.”





----------------------------------- ****************************** -----------------------------------





Today I learn many things. I'm not learning something new, but some basic and crucial things with new point of view. Today, many times I have been reminded about forgiveness.

In 2016, I go through a season where I am too dry. Even I am dry this past few years!
My heart began to be numb and even I can't always feel God's love in my heart. Definitely it makes me confuse. And when I went through that driest season,  I realize, I am at my limit and I need some help.

That time I ask help from my cell group leader. Finally I share what I feel and she lead me to pray for forgiveness and releasing forgiveness to those who have hurt me. I feel much better but still same. I feel a huge empty space in my heart. It can not be filled by happiness from this world which is just a temporary happiness. I realize that that-empty-space is a space where God should be at.

I feel that I'm like a confused person that losing something but I don't know what is missing. And today I feel that I got the answer. Today's sermon I got, is talked about forgiveness. (I am sorry, I write today's sermon only in Indonesian, but I will sum up for you).

It is about Mathew 24:10-13 which teach us why our heart became cold.

Mathew 24:10-13 (NKJV)
(10) And then many will be offended, will betray one another, and will hate one another. (11) Then many false prophets will rise up and deceive many. (12) And because lawlessness will abound, the love of many will grow cold. (13) But he who endures to the end shall be saved.

It is written that offended people will be a perfect person whom will do betrayal and because of that betrayal, will encounter hate one another, so there will be deception to many people that offended and this will make love become cold! It is a progressive step!

People who is offended easily are people who never exercising their spiritual so they easily get hurt. And because of got hurt, they want to cover themselves by building a stronghold, and it is definitely a deception from Evil! Betrayal is taking advantage on other's disadvantage. It will lead to hatred.

Offense is come from Greek skandalon and it's meaning is "a trap-trick", i.e snare.
People who is offended is eating a bait from evil and then get trapped and finally being used by evil to hurt others.

Who is Jesus pointing at in Mathew 24 : 10 - 13? Christian!
Because Jesus using "agape" in presenting love in that verses and only Christian know agape love.
And non christian will not endures (verse 13), only christian who endures because christian already living in God's love.

So, how to be healed? How to stay in God's love and keeping our heart to flowing living water? By forgiving others who had hurt you. Yes, it will not be easy and will not be comfort, but this is one of spiritual exercises beside praying and reading bible! And by exercising our spiritual, we are not easily get hurt. I should do this also, I should learn to practice this!

This afternoon when I visited my aunt's house, I just knew that she got baptized last month! Heaven must be so happy to know that a lost child has just return!
And when I talked to her, I have been reminded of first love as a christian. It's look that she is so simple in applying her faith. I feel a bit ashamed because I became christian longer than her but it looks like I forgot with the basic love that my aunt has right now, first love with God.

She also remind me to forgive people who have hurt me in past. And I also been reminded how important is having a close relationship with God by keep praying and reading bible.

I think God must be love me so so much because He remind me that I am His precious daughter. I am reminded that God's favor upon me and He want to blessed me all the time. Today I am reminded about forgiveness and why is it so important for my heart healing.

Only one word I keep saying today, "WOW!!". God always make me say "WOW!".
I believe with all my heart (which is left, because I am not heal yet) that this year will be so many miracles! And I do believe will be many people be called to back and be close to God.

Suddenly John 15:1-8 pop up in my head. I read it and think, let's come back and be close to God. It is not just our deepest desire, but it is God's desire too. We will never be complete if we live without Jesus. HE NEVER LEAVE YOU!


John 15:1-8 (NKJV)
(1) I am the true vine, and My Father is the vinedresser. (2)Every branch in Me that does not bear fruit He takes away; and every branch that bears fruit He prunes, that it may bear more fruit. (3)You are already clean because of the word which I have spoken to you. (4)Abide in Me, and I in you. As the branch cannot bear fruit of itself, unless it abides in the vine, neither can you, unless you abide in Me. (5)“I am the vine, you are the branches. He who abides in Me, and I in him, bears much fruit; for without Me you can do nothing. (6)If anyone does not abide in Me, he is cast out as a branch and is withered; and they gather them and throw them into the fire, and they are burned. (7)If you abide in Me, and My words abide in you, you will ask what you desire, and it shall be done for you. (8)By this My Father is glorified, that you bear much fruit; so you will be My disciples.

No comments:

Post a Comment